مقالات فنی

مواد تشکل بتن : معایب و مزایا

مواد تشکل بتن : معایب و مزایا

بتن از سه عنصر اصلى شن ، ماسه و سیمان تشکیل شده است که در آن شن و ماسه توسط سیمان به یکدیگر چسبانده می شوند اما پر واضح است که این چسبندگی احتیاج به آب دارد .

بتن داراى مزایا و معایبی است که کاربرد آن را در مواردى لازم و مفید و در موارد دیگر غیر ممکن یا مضر می سازد.

از جمله معایب بتن :

مقاومت کششی بسیار ناچیز آن می باشد که این رفتار ترد و شکننده موجب شکست ناگهانی و فروریختن سازه های بتنی در هنگام زلزله می گردد.

مشکل ترد بودن بتن را مى توان با مسلح کردن آن توسط آرماتورهاى فولادى در جهت نیروهای کششى برطرف نمود. اما در موارد متعددی جهت این نیرو های کششی به طور دقیق معلوم نمی باشد .

از طرفى در بتن تازه به دلیل جمع شدگی ابعاد بتن تغییرپیدا کرده و ترک هایی به وجود می آیند که نتایج این ترک ها در بتن سبب افزایش نفوذپذیرى، از بین رفتن سطح بتن، خوردگی آرماتورها و کاهش خواص مکانیکی می باشد.

یکی از راه حل های مناسب براى مقابله با این مشکلات استفاده از مقادیر کم الیاف به منظور کنترل رشد ترک وافزایش مقاومت کششى بتن می باشد. کاربرد الیاف بطورفراگیر از اوایل سال ۱۹۶۰ در کشور هاى صنعتی پیشرفته آغاز شده ودر طی این ۴ دهه جنس و شکل الیاف و نحوه ساخت بتن الیافی بهبود یافته و کاربرد ان نیز فزونی یافته است.

شاهد تاریخی این فناورى کاربرد کاهگل در ساختمان ها می باشد.

در واقع بتن الیافی نوع پیشرفته این تکنولوژی می باشد که الیاف طبیعی و مصنوعى جدید،جانشین کاه و سیمان جانشین گل به کار رفته در کاهگل شده است.

الیاف به کار رفته در بتن به جنس های مختلفی نظیر شیشه ، فولاد، کربن، پلی پروپیلن، کولار و غیره تولید می شوند که دراین میان الیاف فولادی دارای مزایایی نسبت به سایر انواع می باشد که از جمله این موارد :

  • دارای مدول الاستیسیته و کرنش شکست بالابوده که با توجه به قابلیت شکل گیری مناسب و مقاومت کششی بالا از مناسبترین و اقتصادی ترین نوع الیاف PP به حساب می آید
  • بالاترین افزایش را درمقاومت و شکل پذیری بتن ایجاد می کنند
  • به اشکال ظاهری گوناگون جهت بهبود رفتار بتن قابل ساخت هستند

 

اما نکته مهم تر در بالا بردن مقاومت بتن، پایین آوردن درصد آب به سیمان است .

محصول NSG N50 این شرکت با فراهم آوردن این نسبت در ایده آل ترین شرایط ، باعث بالا بردن مقاومت بتن و میزان چسبندگی بتن به میلگرد می گرددمواد تشکل بتن

از مهمترین شاخصه های این محصول :

قابلیت ترکیب در انواع ملات های سیمانی با هر عیار

قدرت چسبندگی و ارتباط سازه قدیمی و جدید و نیز با آهن و…

بالا رفتن مقاومت کششی و خمشی

حفظ اسلامپ بتن

قابلیت استفاده بجای ضدیخ

تحمل دمایی بین۷۵- درجه الی ۳۵۰+ درجه و غیر قابل اشتعال و سازگاربا محیط زیست

مقاوم درمقابل اشعه یUVوگازCO2

ایجاد همگرایی بیشتربین اجزای تشکیل دهنده بتن

خاصیت سخت کنندگی بسیار قوی و آب بندی بتن

ساخت جداول سیمانی،سنگ کاری مخصوصا در ارتفاعات،ساخت مخازن،استخرها،سیمان کاری و زیرسازی مکانهایی که تردد در آنها زیاد است ، کف سازی اماکن ترافیکی ، ملات نصب موزاییک و سنگ ، آبراه ها ، بتن مگر، دیوارچینی و بتن ریزی اولیه استخرو مخازن،جکوزی ، سیمانکاریها و…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفت =