مقالات فنی

بتن آب بند و آب بندی بتن

آب بندی سازه های بتنی

تجربیات ، مطالعات و تحقیقات بعمل آمده در زمینه ساخت و اجرای سازه های بتنی و آب بندی بتن و نسبت اثر گذاری آب بندی در طول عمر مفید سازه ها مانند مخازن بتنی آب شرب و تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، استخر های پرورش ماهی و آبزیان ، حوضچه های صنعتی ، استخر های خانگی و کلیه مکان های آبگیر ، نشان داده است که عدم تراوایی این مکان ها دارای اهمیت بسیار ویژه ای در عمر اینگونه سازه ها و سلامت محیطی آب درون آنها می باشد،

لذا یکی از مواردی که در مورد ساخت و آب بندی سازه های بتنی بالاخص مواردی که در مجاورت دائم یا غیر دائم با فشارهای منفی آب و مواد شیمیایی هستند عملکرد مسدود کنندگی کامل و ممانعت از ورود آب های مزاحم به درون بتن و سرایت آنها به میلگردها می باشد.

در این راستا باید بتنی ساخته شود که اصطلاحا آب بند یا ناتراوا (Watertight) باشد و یا پس از بتن ریزی سطح بتن را بصورت قطعی آب بندی شود .

از آنجائیکه هدف نهایی ساخت چنین سازه هایی حفظ و نگهداری آب آشامیدنی و یا فاضلاب برای مدت زمان طولانی جهت انجام فرایندهای تخصصی و استفاده بهینه از آب می باشد و همچنین استفاده مجدد از فاضلاب برای مصارف گوناگون است، لذا آب بند بودن و بالا بودن عمر مفید این سازه ها از خصوصیات لاینفک آنها محسوب می شود .

در گذشته بتن آب بند از مهمترین ویژه گی های بتن مخازن و استخر ها بود و چنانچه سازه ای بتن آب بند نداشت و در مدار مصرف قرار می گرفت و دچار (آب دهی) می شد به معنی از بین رفتن سرمایه و اعتبار مجری می بود .

بتنی که در سازه های نگهدارندۀ آب یا بتن های که در معرض هوا یا سایر شرایط محیطی نامساعد به کار می رفت می بایست تقریباً نفوذناپذیر یا آب بندی شده می بودند
ولی هم اکنون با بهره بردن از محصولات نانو تکنولوژی شرکت NSG .

هم میتوانیم کلیه مخازن و سازه های آبگیر را بصورت معمولی بتن ریزی و با مصرف محصولات آب بندی این شرکت مانع از نفوذپذیری سازه و همچنین بالا بردن استحکام و ایجاد پیوند قوی تر بین ذرات بتن با میلگردها و متریال فلزی شد و با صرف هزینه کمی محصول NSG N50 ضمن حفظ خواص بتن ، نفوذپذیری آن را به صفر رساند و بتن آب بندی شده و کاملا مقاومی را ایجاد نماییم

هم میتوانیم سازه های قدیمی که فاقد هر گونه مواد آب بندی هستند را ترمیم و سطح داخلی یا خارجی آن را در مقابل فشار های منفی و مثبت آب و فاضلاب ، محافظت نماییم .

نفوذپذیری بتن در برابر آب به تراوایی خمیر سیمان ، نفوذپذیری و توزیع دانه بندی سنگدانه ، و نسبت خمیر به سنگدانه بستگی دارد .کاهش نفوذپذیری و آب بندی بتن با محصولات NSG باعث ، بالا بردن چشمگیر مقاومت آن را در برابر اشباع شدگی مجدد ، حمله سولفاتها و مواد شیمیایی دیگر و نفوذ یون کلراید ، پایین آوردن نسبت آب به سیمان بتن ، بی نیازی از افزودنی های دیگر و بهبود عملیات بتن ریزی می گردد .

نفوذپذیری سازه ها بر قدرت ویرانگر یخ زدن در حالت اشباع نیز تأثیر می گذارد . در این مورد خاص ، نفوذپذیری خمیر سیمان از اهمیت خاصی برخوردار است ، زیرا خمیر سیمان همه اجزای بتن را در میان می گیرد .

در زمان مصرف از محصولات شرکت NSG نتنها نفوذپذیری خمیر سیمان بلکه تمایل سازه به جذب آب به صفر می رسد ، لذا مصرف محصولات Z90,B70, N50 به نسبت های مختلف در ملات و بتن باعث پایین آمدن ضریب آب به سیمان و هم آهنگی بهتر آب گیری سیمان در مدت زمان عمل آوری خمیر سیمان می گردد .

برای دستیابی به بتن با نفوذپذیری کمتر و اصطلاحا بتن آب بند، لازم است که نسبت آب به سیمان آن پائین باشد و به مدت کافی در شرایط مرطوب عمل آورده شده باشد . هوازایی در بتن به آب بندی آن کمک می نماید ولی برنفوذپذیری آن اثر کمی دارد و منجر به کاهش مقاومت بتن می گردد که تمامی این موارد را میتوانندمحصولات شرکت NSG Z90,B70, N50 محقق کنند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 3 =