مقالات فنی

اثرات ترکیب Z90, B70, N50

بتن یک ماده پایه آبی است و فقط از مواد و افزودنی های پایه آبی برای ترکیب با بتن استفاده کنید.

جهت کارایی بهتر بتن، سهولت بتن ریزی و تحکیم آن، به میزان مشخص و استانداردی ازآب جهت هیدراتاسیون مناسب نیاز است. آب اضافی در توده بتن باقیمانده و به مرور تبخیر می شود. در اثر این تبخیر، مجراها و منافذ موئین در بتن باقی می ماند که مهمترین علت متخلخل و نفوذپذیر بودن بتن محسوب می شود.
منافذ، سوراخها، لوله های مویین و تخلخل ها در بتن سخت نیز باقیمانده و مسیر ورود و نفوذ آب و مواد شیمیایی خورنده به بتن را باز می گذارند و باعث سرعت سریعتر خوردگی میلگردها می شوند.
هرچه این منافذ سطح اتصال و تعداد بیشتری باشتد بهمان نسبت ، بتن نفوذپذیرتر و آسیب پذیرتر است .
آب اضافی منجر به افزایش میزان ترکهای جمع شدگی (Shrinkage) در حین کیورینگ ( عمل آوری ) می گردد.
به منظور کاهش میزان نسبت آب به سیمان در مخلوط بتن می توان از روان کننده ها استفاده نمود هرچند منافذ موئینه، تخلخل ها و سوراخ ها در بتن کماکان باقی می مانند و لیکن ابعاد آنها کاهش می یابد و نفوذپذیری تا حدودی کاهش می یابد اما راه ورود آب، املاح و مواد شیمیایی خورنده به بتن بدلیل مسدود نشدن منافذ همچنان وجود دارد و حتی استفاده از مواد فوق روان کننده به تنهایی، به هیچ وجه بتن را آب بند نخواهد کرد.

 یکی از روش های برتر در بر طرف نمودن این معضل استفاده از” محصول NSG N50 شرکت NSG “است .

استفاده از محصول N50 و B70 باعث افزایش تراکم و چسبندگی بیشتر ذرات بتن به سطح میلگرد ها و متعلقات فلزی سازه می گردد و راه هر گونه نفوذ آب و فاضلاب را سد کرده و به همین لحاظ بتن و ملات های ساخته شده با این ماده دارای ضریب خمشی و کششی بیشتری نسبت به نمونه شاهد خود هستند . قرار گرفتن میلگردهای تقویت کننده فلزی در فاصله نزدیک از سطح خارجی بتن منجر به ترک خوردگی، تخریب در اثر سیکل های ذوب و یخ، و خوردگی میلگردها می شود. زمانیکه کاور بتنی روی میلگردها به حد کافی نباشد شبکه های فولادی در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار می گیرند. از آنجا که سرعت انبساط و انقباض فلز تحت تأثیر تغییرات دمایی، با بتن متمایز است. انبساط فلز باعث ایجاد نیروهای داخلی در بتن می شو

د. زمانیکه این نیروها از مقاومت کششی بتن بیشتر می شوند بتن ترک می خورد. حال با استفاده از محصولات Z90 , B70 , N50 و … این شرکت این اختلاف ضریب به پایین ترین حد خود رسیده و چسبندگی شدید بتن و میلگرد مانع از تغییر دما از دو جزء بصورت مجزا می شود .
همچنین در لایه های پلاستر سیمانی که جهت آب بندی و مقاوم سازی و حتی رنگ سازه ها بکار می رود کافی است از ترکیب ماده NSG Z90 استفاده

شود این ماده قادر است با لایه ای به قطر ۲ میکرون تا حداکثر ۵ میلیمتر ، سخترین فشارهای آب و فاضلاب را تحمل نماید .
مواد و محصولات NSG همگی نفوذگر میباشند و دارای عمر دائمی هستند و تا مادامی که سازه تخریب فیزیکی نشود باقی و ماندگار هستند و خاصیت آب بندی و ضد رطوبتی خود را مادام العمر حفظ می نمایند .

“آب بندی “و آب گریزی سازه ها باعث از بین رفتن اثر سرما زدگی و تخریب سازه ها در فصول سرد خواهد شد .
از آنجاییکه محصولات آب بندی و مقاوم سازی این شرکت با نفوذ و ایجاد بافت در سازه ها اقدام به بستن کلیه منافذ نفوذی سازه می شوند و از سوی دیگر قابلیت ترکیب در کلیه ملات و بتن ها را دارند و نیز همیشه آماده ایجاد پیوند با لایه ها جدیدد هستند لذا آببندی و ترمیم و تعمیرات در اینگونه سازه ها که با این مواد آب بندی شده اند بسیار ساده و بی دردسر می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =