مقالات فنی

آب بندی سرویس بهداشتی از صفر تا صد

آب بندی سرویس بهداشتی از صفر تا صد

در مقاله آب بندی سرویس بهداشتی از صفر تا صد قصد داریم تا با استفاده از محصولات NSG رفع نم و رطوبت سرویس بهداشتی را بدون نیاز به تخریب شرح دهیم.

سرویس بهداشتی و هر بخش دیگری از ساختمان که با آب در ارتباط باشد نیاز به آب بندی و ایزولاسیون دائمی و مستحکم دارد که مطلوب بودن کیفیت این لایه به عوامل متعددی بستگی دارد.

یکی از این عوامل، کف سازی صحیح و اصولی است که زیر بنای اصلی مرحله ی آب بندی و عایق کاری سرویس بهداشتی محسوب میگردد. به مجموعه عملیات شیب بندی و کروم بندی، نرمه کشی و سایر عملیاتی که پس از اتمام مرحله بتن ریزی و سفت کاری در ساختمان صورت میگیرد تا آن محل قابل استفاده گردد، کفسازی گفته میشود. کروم بندی به معنای ایجاد سطح تراز جهت اجرای اندود سیمانی و زیر بنای اصلی مرحله شیب بندی میباشد. در این مرحله میتوان با استفاده از محصول N50 اندود سیمانی را با چسبندگی و ضریب آب بندی بالا اجرا نمود. به عملیات اجرای شیب و ایجاد کشش جهت هدایت جریان آب و فضولات به سمت آبراه یا لوله های فاضلاب و جلوگیری از تجمع آب و رطوبت در سطح، شیب بندی گفته میشود. در این مرحله نیز میتوان ملات شیب بندی را با استفاده از محصول N50 تهیه و اجرا کرد. پس از آن نوبت به عملیات نرمه کشی و اتمام مرحله کفسازی میرسد که با استفاده از محصول B70 میتوان ملات نرمه کشی را تهیه و اجرا نمود.

آب بندی سرویس بهداشتی از صفر تا صد با استفاده از محصول Z90

هدف از کف سازی سرویس بهداشتی ساختن سطح اتکائی مطمئن و مقاوم در برابرفشار و تنش های ناشی از نوسانات سازه ای میباشد چراکه کف سازی اصولی سرویس بهداشتی موجب افزایش استحکام و مقاومت سطح در برابر نفوذ و عبور رطوبت نیز خواهد شد.

پس از انجام مراحل زیرسازی و کف سازی سرویس بهداشتی، نوبت به اجرای مهمترین و حساس ترین مرحله، یعنی عایق کاری و آب بندی سطح میرسد که بعضا افراد جهت کاهش هزینه ها به اشتباه اجرای این مرحله را که نیازمند دانش و تخصص، اصول مهندسی و تجربه و مهارت عملی میباشد، به افرادی که دانش علمی کافی ندارند و صرفا به صورت تجربی و مطابق با سنت های پیشین، عمل مینمایند و متعاقبا دستمزد کمتری نیز می گیرند، میسپارند یا از محصولاتی با مرغوبیت کم یا شیوه های سنتی و منسوخ شده مانند قیر و ایزوگام استفاده می نمایند. این کار میتواند خسارات بی شماری هم به خود شخص کارفرما و هم ساکنان مجموعه وارد نماید ونه تنها موجب کاهش هزینه ها نمی گردد بلکه منجربه تحمیل نمودن هزینه های بیشمار و دوباره کاری جهت تعمیر یا تعویض، تخریب و نوسازی لایه آب بندی می گردد. این در حالیست که با استفاده از چسب آب بندی نانو Z90 میتوان با هزینه ای مناسب یکبار برای همیشه کار آب بندی و عایق کاری سرویس بهداشتی را انجام داد.

عملیاتی که قبل از کف سازی سرویس بهداشتی می بایست انجام شود:

  • عبور لوله کشی از کف ساختمان
  • عبور خرطوم و سیم کشی برق از کف ساختمان
  • عبور لوله های آب گرم پکیج از کف ساختمان برای گرمایش خانه
  • شیب بندی، کروم بندی و سیمانکاری و اجرای زیرسازی سرویس بهداشتی با استفاده از محصول N50
  • نرمه کشی و اتمام عملیات کفسازی سرویس بهداشتی با استفاده از محصول B70

مراحل اجرای صفر تا صد آب بندی و عایق کاری سرویس بهداشتی:

  • ماهیچه کشی و مقاوم سازی محل اتصالات و کف شور و لوله های تعبیه شده با استفاده از محصول N50
  • اجرای لایه ایزولاسیون و آب بندی با استفاده از محصول Z90
  • اجرای توری PLC جهت کنترل تنش های کششی و خمشی سازه در اطراف لوله ها، کنج ها و محل اتصالات، بعد از اجرای لایه اول ماستیک ایزولاسیون
  • کاشی کاری و ساخت ملات نصب کاشی با استفاده از محصول B70
  • بندکشی و درزگیری بین کاشی ها و اطراف لوله و اتصالات با استفاده از محصول Z90

تعاریف و اصطلاحات:

کروم بندی چیست :

به معنای ایجاد سطح تراز جهت اجرای اندود سیمانی و زیر بنای اصلی مرحله شیب بندی میباشد. جهت اجرای کروم بندی، بالاترین نقطه و پایین ترین نقطه سازه (یعنی نقطه خروجی آب) را مشخص می نماییم و اختلاف تراز این ۲ نقطه را به دست می آوریم و فاصله طولی بالاترین نقطه را با توجه به شیب مورد نیاز، تا پایین ترین نقطه، اندازه گیری می کنیم.

سیمانکاری و نرمه کشی چیست :

در این ۲مرحله از ترکیب مصالح خشک با آب و افزودنی های بتن و ملات برای مسطح کردن سطح نهایی استفاده میکنیم.

کف سازی چیست :

به مجموعه عملیاتی گفته میشود که پس از اتمام عملیات سفت کاری در ساختمان انجام میشود تا ساختمان را به حالت سکونت درآورد.

شیب بندی چیست :

به عملیات اجرای شیب در کف سرویس بهداشتی به منظور ایجاد کشش جهت هدایت جریان آب و فضولات به طرف کف شور گفته میشود که در فضاهایی با ابعاد کم با کم یا زیاد کردن ملات پشت موزاییک یا کاشی و در فضاهایی با ابعاد بزرگ تر، بوسیله شیب بندی و کروم بندی و شمشه گیری به طرف کفشو انجام و اجرا می شود.

محصولات کاربردی شرکت NSG در آب بندی سرویس بهداشتی از صفر تا صد :

۱.محصول N50 :

افزودنی ملات سیمان و بتن مایعی شیری رنگ بر پایه رزین آکریلیک می باشد، که مزیت استفاده از N50 در بتن ریزی یا سیمانکاری سرویس بهداشتی، افزایش مقاومت و استحکام بتن یا ملات، افزایش ضریب چسبندگی و تراکم اجزاء ملات سیمان یا بتن، ایجاد اب بندی بصورت همزمان است.

نحوه ی اجرای سیمانکاری با N50: یک واحد محصول N50 را با ۵ واحد آب در ظرف تمییزی ترکیب کرده و از آن برای ساخت ملات سیمانکاری استفاده کنید. (یک واحد سیمان + ۵ واحد ماسه دو بار شور(بدون خاک)، مناسب ترین ترکیب خشک برای ملات سیمانکاری می باشد.)

  • بعد از سیمانکاری برای ایجاد یک سطح صاف و بدون ترک مرحله نرمه کشی را خواهیم داشت.

۲.محصول B70 :

مایعی شیری رنگ بر پایه رزین آکریلیک با خاصیت افزایش ضریب چسبندگی و آب بندی بصورت همزمان می باشد.

نحوه اجرای نرمه کشی با B70: یک واحد محصول B70 را با سه واحد آب در ظرف تمیزی ترکیب کرده و از آن برای ساخت ملات نرمه کشی و دوغاب استفاده می نماییم.(یک واحد سیمان + دو واحد پودر سنگ الک شده (سیلیس میکرونیزه)، مناسب ترین ترکیب خشک برای دوغاب و ملات نرمه کشی است.)

  • بعد از این مراحل، ما زیرساز مناسبی جهت عایق به عنوان پوشش نهایی خواهیم داشت.

۳.محصول Z90 :

مایعی شیری رنگ با خاصیت آب بندی ۱۰۰% است که جایگزین قطعی ایزوگام، قیرگونی و عایق های سنتی می باشد.

نحوه ی اجرای آب بندی با Z90 : شامل سه مرحله می باشد: در مرحله اول Z90 یک به یک با آب ترکیب می شود و ۲ دست با قلمو یا پیستوله روی سطح اجرا می شود. در مرحله دوم: Z90 با آب به نسبت یک به یک با هم، در ظرف تمیزی ترکیب می شوند و سپس در ظرف دیگری یک واحد سیمان و دو واحد سیلیس(پودر سنگ الک شده) با هم ترکیب می شود و مرحله سوم تکرار مرحله اول می باشد.

۴.توری های PLC :

توری هایی از جنس الیاف پلی پروپیلن و فایبر گلاس می باشد که عملکردی مانند مش بندی های فلزی در سازه دارند که جهت کنترل تنش های کششی، خمشی و تنش های ناشی از نوسانات دمایی مایبن مرحله دوغابی لایه ایزولاسیون استفاده می شود.

  • بعد از مرحله ایزولاسیون، مرحله نصب سرامیک و کاشی می باشد که بعد از اتمام این مرحله و صرفا برای اطمینان خاطر، روی بندها، ماهیچه ها و تمامی نقاط اتصلات و تلاقی، ترکیب یک به یک محصول Z90 و آب را دو دست با قلموی باریک روی بند ها اجرا می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شش =